V.14 2024

Enter sandman

Jag tror det är Metallica men någon mer bevandrad i den shangern får väl rätta mig i så fall.

Det är annan dag påsk och det betyder Äggadraget i Hovmantorp. Växjö, Hovmantorp, Bergagård (du ser Maria jag lär mig😉), Löftadalen, West coast beachpullers, Unnaryd, Dacke, Malmö och Klippan var på plats. Kul med stor uppslutning till deltävling 1 av Smålandsserien enter sandman vi äntrar sandbanan helt enkelt. 

Anders från Malmö gör skäl för smeknamnet från förr tejpAnders för troligen gillar han inte sand mellan tårna utan rejält med tejp som synes vid kängorna.

Växjö leverar halva säsongsmålet redan första tävlingen då Ella gör tävlingsdebut och en ny dragare har således tävlat i Växjötröjan och målet är minst 2. Hon var jätteduktig. Själv sålde jag ut mina tjänster och blev ankare i Klippan DK, jag känner ändå viss samhörighet då fruns moster bor där och hennes mormor bodde där så en och annan tur till Klippan har det blivit genom åren. Jag och Jessica fick till ett defensivt lås där bak som jag namngav Klippanlåset.  I sand drar vi på maxtid 2 minuter och sedan blir det 3 poäng vid 2 meters övertag och en poäng vid 1 meters övertag och mindre än så beräknas alltså som noll-noll vid full tid. Vid 2 meters övertag har man dessutom avgjort draget även före 2 minuter då det helt enkelt inte går att komma längre bakåt.

Det var många bra bataljer det var många som tog slut. I Smålandsserien är det inte säkert lagen ser ut på samma sätt hela tävlingen utan det byts in och ut i olika lag efter tycke o smak. Men det brukar bli väldigt bra matcher och det är det som är viktigt och att alla har någonstans att dra. Både jag och sonen var rejält trötta vid tävlingens slut och det finns klassiskt ankareskav som sig bör.

Så jag tackar i första hand Jessica som är lite drivande i Klippan för jag fick ingå i laget det var roligt. Vi saknade kanske Björke SK men det är ju påsk så folk har mycket annat för sig förstås och så var det riktigt roligt att se alla ungdomar från både Löftadalen och Hovmantorp det ger hopp om en framtid så bra jobbat där. Vi har nu 2 i form av Ella o Alfred och det är ju en början i alla fall.

Sedan tackar jag värdklubben Hovmantorp för en bra arrangerad tävling, gott kaffe fanns till hands och mackor med för den som så önskar. Nu laddar vi för utomhusträning.